Trudność mediów w obiektywnym ujmowaniu rzeczywistości Kościoła wynika z tego, że oprócz wymiaru instytucjonalnego, socjologicznego, jako wspólnota wiary ma też wymiar duchowy, misteryjny. Raport „Kościół w Polsce” KAI, opublikowany 5 marca b.r., mimo swej obszerności, jest przykładem, że pełen obraz religijności nie zawsze jest osiągalny nawet okiem dziennikarza specjalisty, katolika.
Redakcje potraktowały raport po swojemu. Zazwyczaj w swych utartych schematach, nie w całości. I jak sygnalizowałem tydzień temu, najczęściej w zdystansowanym lub nieprzyjaznym krytycyzmie. Nawet gdy treść zawierała coś więcej, tytuł „ustawiał” percepcję odbiorców, n.p. w stylu Gazety Wyborczej: „Raport o Kościele w Polsce. Spadek zaufania i malejąca religijność młodzieży” albo w TVN24: „Serca młodych pobiegły zupełnie w inną stronę.” Pośrednią drogę wybrano w TVP Info tytułem: „Religijność w Polsce: Prawie wszyscy uważamy się za wierzących, ale…” Pozostały w zasadzie tygodniki katolickie, by wszechstronnie ukazać raport, bez unikania stron ciemniejszych kościelnej rzeczywistości.
A jednak u źródła, w samym Raporcie Katolickiej Agencji Informacyjnej zabrakło wielu wątków, by opisać religijności a nie same statystyki instytucji. Nie ma słowa o zjawisku, które od 30 lat w Polsce dynamicznie narasta. Nazywam je „ruchem rekolekcyjnym”. Rekolekcje wielkopostne i adwentowe, kazania misji ludowych cieszyły się w Polsce od dawna popularnością. Były i są okazją do nawróceń, spowiedzi po kilku, kilkunastu a nawet kilkudziesięciu latach. Ale po przełomie ustrojowym odblokowała się możliwość organizacji rekolekcji dla zamkniętych grup, w domach rekolekcyjnych diecezji i zakonów, instytutów świeckich, fundacji. Nikt jeszcze nie opisał ich ilości, choć zebranie danych nie jest trudne. Nie znamy zasięgu ich oddziaływania. Niektóre ośrodki duchowości, jak i duszpasterstwa akademickie, w czasie pandemii podjęły się rekolekcji internetowych. Rekolekcje w życiu codziennym, co istotne animowane przez świeckich, dzięki komunikacji internetowej objęły nie tylko Polskę ale m.in. Kanadę, Wielką Brytanię i Szwecję. Kluczowy był wkład Wspólnot Życia Chrześcijańskiego, w Białymstoku, Lublinie, Łodzi, Krakowie, Poznaniu, Toruniu, Trójmieście i Warszawie.
Zarejestrowano 901 uczestników, w tym 614 osób brało korzystało z cotygodniowego kierownictwa duchowego online. W Lublinie uchwycono 287 osób śledzących przebieg ”biernie”; brak takich danych z innych miejsc. Te pobieżne dane mówią, że rekolekcje „w życiu codziennym” i online chwyciły jako alternatywna propozycja. Ważne, że ośrodki je animujące należą albo do duszpasterstwa akademickiego albo są powiązane z działalnością duszpasterską wśród ludzi młodych i znaczna część uczestników należy do młodej generacji, skazywanej w mediach na odejście z Kościoła.
A to tylko mały wycinek „ruchu rekolekcyjnego” w Kościele w Polsce, który domaga się dostrzeżenia i dokładniejszego opisu jako część „pracy organicznej”, dla nowej jakość w polskim katolicyzmie. Frapuje mnie, jak rozwinie się ten ruch po pandemii.
o. Grzegorz Dobroczyński SJ dla Polskiego Radia
REKOLEKCJE W ŻYCIU CODZIENNYM WIELKI POST 2021: STATYSTYKA
rekolektanci |
osoby towarzyszące/ z WZCh |
followersi |
|||
BIAŁYSTOK |
7.03-28.03 „Bądźcie odważni, ufający Panu” |
internetowe |
44 |
12/10 |
bd |
KRAKÓW |
28.02-28.03 „Z tobą jest Pan dokądkolwiek pójdziesz” |
internetowe |
97 |
18/9 |
bd |
LUBLIN
|
20.02-20.03 „Nie lękaj się, przychodzę ci z pomocą”. |
internetowe |
81 – grupy dzielenia 53 indywidualne |
14/11 |
273 |
ŁÓDŹ
|
28.02 do 21.03 . „Czerpać życie z ŻYCIA”. |
stacjonarne |
30 |
9/4 |
bd |
POZNAŃ |
28.02 – 28.03 „ Boże, gdzie jesteś?” |
internetowe |
98 |
30/11 |
bd |
TORUŃ |
25.02-18.03. rekolekcje ignacjańskie dla studentów |
internetowe |
30 |
12/10 |
0 |
TRÓJMIASTO
|
28.02 – 28.03 „Pokój Mój daję Wam” |
internetowe |
65 |
19/10 |
bd |
WARSZAWA
|
21.02-21.03 „Pokój Mój daję Wam” |
internetowo-radiowe |
157 |
34/25 |
bd |
655 |
148 /90 |
Oprac. Barbra Wielgus, WŻCh