O sakramencie pojednania

Data: 2020-01-21

 

 
Jean Vanier wyjaśniał rolę wyznania w ludzkiej i nadprzyrodzonej psychologii sakramentalnej spowiedzi. Podkreślił, że Jezus dał swoim prezbiterom bardzo szczególną władzę uobecniania Go w Przebaczeniu, po to, byśmy mogli zwerbalizować swoją niewierność, byśmy mogli zwerbalizować swój grzech. Kiedy bowiem nastąpi wyznanie, werbalizacja, zaczyna się dokonywać wyzwolenie. Nie chodzi jednak o to, by zwerbalizować cokolwiek i w jakikolwiek sposób, lecz zwerbalizować i wyznać wobec tego, który otrzymał dar przebaczania w imię Jezusa i w tym celu otrzymał w Kościele władzę i urząd.

Z pewnością, wyznanie swoich win z sięgnięciem do ich korzeni jest rzeczą trudną i upokarzającą. Jest to jednak jedyna droga do wyzwolenia i do pokoju serca.

Akt wyspowiadania się przez rzeczywiste wyznanie swoich grzechów z pewnością bywa przytłaczający. Nie warto tego przed sobą ukrywać. Ale właśnie ten trud ma wielką wartość. To cierpienie, ten trud wyznania, że jesteśmy pełni pychy, nieczyści, zazdrośni, że jesteśmy egoistami, to upokorzenie wyznania przed kimś innym swojej nędzy skłania nas do żałowania za przeszłość.

Ojciec Bernard Bro pisze: „Można postępować tak jakby problem wyznania już nie istniał. Ale on istnieje. A ukrywanie go jest zdradą, jako że dla każdego z nas przywrócenie godności wiąże się z błogosławieństwem uznania swojej prawdziwej winy. Ci, którzy odsuwają wyznanie pod pretekstem odnowy spowiedzi, zwodzą samych siebie i zwodzą nas”. I dodaje: „Co znaczyłaby spowiedź bez rozdarcia, upokorzenia i wyznania? Wyznanie to załamanie. Ten, kto rozmyślnie zatrzymuje dla siebie coś, czego powagę zna, nie załamuje się. To tyle. Jeśli coś zatrzymamy w sobie dlatego, że to nam się wydaje upokarzające albo zbyt trudne do powiedzenia, wtedy nie załamiemy się i nie poznamy naprawdę błogosławieństwa i radości przebaczenia”.

Ewangelia przebacza tym, którzy uznają się za winnych, natomiast budzi świadomość winy w tych, którzy siebie oszukują, że winni nie są. W ewangelicznym epizodzie z cudzołożnicą Jezus nie przeczy, że kobieta jest winna, ale jej nie potępia. Wcześniej jednak zwrócił się z innymi słowami do oskarżycieli kobiety, aby obudzić w nich stłumione poczucie winy: „Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem” (J 8,7). W gruncie rzeczy, lojalne uznanie bez ogródek, że zgrzeszyliśmy, uznanie, że wbrew pozorom jesteśmy zazdrośni, zawistni, dominujący, egoistyczni, nieczyści, przywiązani do dóbr i do pieniędzy, samowystarczalni itd., jest warunkiem wyzwolenia i uzyskania Bożego przebaczenia.

„Nie zazna szczęścia, kto swe przewiny ukrywa; kto je wyznaje, porzuca, dostąpi miłosierdzia” (Prz 28,13). Oto wielkie odwrócenie, przejmująco ukazane w opowieści o cudzołożnej kobiecie, ale obecne w całej Biblii. W kategoriach psychologicznych można by je sformułować tak: „Bóg zmazuje świadomą winę i uświadamia winę stłumioną”.

Fragm. książki „Długa droga do pogody ducha”, André Daigneault, s. 152-154.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Inwestor: Dom Zakonny Towarzystwa Jezusowego

Projekt: Poprawa efektywności energetycznej kościoła p.w. Najświętszego Serca Jezusowego i Matki Boskiej Pocieszenia oraz Kaplicy Matki Bożej Różańcowej, wraz z kamienicą i oficyną, w wyniku zastosowania usprawnień termomodernizacyjnych

Wartość przedsięwzięcia: 7 037 678 PLN
Dotacja NFOŚiGW: 4 711 308 PLN
Pożyczka: NFOŚiGW: 524 394 PLN

NFOŚiGW logo 150x150

Prosimy o wsparcie Sanktuarium za pośrednictwem Fundacji MAGIS: KRS: 0000231822, z dopiskiem: Jezuici-Poznań. Bóg zapłać!

półtora procent

Msze odbywają się w Kaplicy Matki Bożej Różańcowej (wejście główne od ul. Szewskiej).

Kaplica Matki Bożej Różańcowej

W kościele głównym nabożeństwa sprawuje wspólnota prawosławna ukraińska

Kościół główny

Msze Święte:
  • w niedziele i obowiązujące święta:
    9:30, 11:00, 18:00
  • w dni powszednie:
    15:00 (z Koronką do Miłosierdzia Bożego), 18:00
  • W pierwszą niedzielę miesiąca o 18.00 Ad Amorem (dla samotnych)
  • W drugą niedzielę miesiąca o 18.00 w intencji Kościoła cierpiącego i prześladowanego (PKWP)
  • W trzeci poniedziałek miesiąca o 18.00 zbiorowa za zmarłych.
  • W trzecią środę miesiąca o 15.00 w intencji dobroczyńców Sanktuarium i Domu Zakonnego.
  • W trzeci czwartek miesiąca o 18.00 w intencji matek oczekujących poczęcia o łaskę potomstwa (woda św. Ignacego Loyoli)
  • W czwartą niedzielę miesiąca o 11.00 Msza św. Wspólnoty Życia Chrześcijańskiego
  • 30go lub 31go dnia miesiąca Msza św. zbiorowa z internetowej skrzynki intencji
  • modlitwa liturgia kosciol ukraina 50 РОЗПОРЯДОК БОГОСЛУЖІНЬ/Nabożeństwa Ukraińskiej Cerkwi Prawosławnej

Zobacz też

Msze Camino i wędrówki dla pielgrzymów

Msze Camino i wędrówki dla pielgrzymów

Zapraszamy na comiesięczne wędrówki szlakiem Camino Wielkopolskiego. PRZED NAMI... sobota 9 listopada trzeci odcinek Wielkopolskiej Drogi św. Jakuba z Niechanowa do Gniezna, około 17 km. Rozpoczniemy tradycyjnie mszą św. w kościele św. Jakuba w Niechanowie o 11.45....